zawsze Kraków kojarzył mi się z hejnałem, lajkonikiem i bajglami, ale we wtorek dodałam do listy jeszcze jedną pozycję! Czy sprawdziliście kiedyś ile w tym mieście jest restauracji? Cały Kraków to 327 km2 na których znajduje się uwaga, uwaga… ponad 420 restauracji! Widoczne na rynku ogródki to jedynie wierzchołek góry lodowej, który w jednym miejscu pokazuje multinarodowość obecnych Gości.
W ubiegłym roku Kraków odwiedziło ponad 10 mln turystów, z tego prawie 3 mln to turyści zagraniczni. Obecna tam obsługa musi więc posługiwać się biegle nie tylko językiem polskim, ale i przynajmniej angielskim.
Bardzo duża ilość turystów wymusza na obsłudze priorytetyzowanie zamówień. Wielokrotnie byliśmy świadkami zdenerwowania Gości czekających na obsłużenie lub rachunek. Postanowiłam zebrać w jednym miejscu trzy systemy które ten proces mogą usprawnić.
I. System brygadowy - zespół pracowników obsługuje tu kilka rewirów. Kelner wchodzący w skład takiego zespołu ma przydzielony rewir i obsługuje gości pod czujnym okiem starszego kelnera.
W skład zespołu wchodzą: starszy kelner (jako kierownik zespołu), kelner, młodszy kelner i praktykant kelnerski.
Podział obowiązków:
Starszy kelner: przydziela poszczególnym kelnerom rewiry oraz sprzęt do obsługi, przyjmuje gości i wskazuje im odpowiednie miejsce; przyjmuje płatności lub kontroluje ich przyjmowanie przez poszczególnych kelnerów.
Kelner: przynosi potrawy i napoje, dba o porządek oraz wspiera starszego kelnera.
II. System zespołowo-kompleksowy - zadaniem zespołu jest obsługa gości na wyodrębnionym obszarze sali.
W skład zespołu wchodzą: starszy kelner, młodszy kelner, praktykant kelnerski.
W tym systemie nie mamy podziału na rewiry, a kelnerzy pracują zespołowo. Na jednego pracownika przypada 16 – 24 miejsca i istnieje wspólna odpowiedzialność majątkowa. Każdy kelner wykonuje wszystkie czynności związane z obsługą gości.
Sam podział pracy ma charakter umowny, ponieważ każdy kelner ma obowiązek obsługi gości siedzących w wyodrębnionym obszarze sali. Goście mogą zwracać się w sprawie obsługi do każdego dostępnego kelnera.
III System eKelner - zadaniem zespołu eKelnera jest sprawiedliwa obsługa wszystkich gości znajdujących się w restauracji.
W skład zespołu wchodzą: dowolny skład obsługi :)
W tym systemie centrum to zoptymalizowany panel użytkownika. Wyświetlany jest na dowolnym urządzeniu z łączem internetowym, do którego dostęp ma obsługa. Panel, prócz statystyk obsługi ma za zadanie w czytelny i usystematyzowany sposób pokazać obsłudze, którzy klienci oczekują na obsługę, oraz jakie są ich wstępne życzenia (np. chcą uregulować rachunek przy użyciu karty płatniczej). System kolejkuje prośby zgodnie z czasem ich napływania, zapewniając najwcześniejszą obsługę tym klientom, którzy czekają najdłużej. Rozwiązanie takie sprawdza się szczególnie w dużych lub wielokondygnacyjnych lokalach.
Metoda kelnerska jest najbardziej tradycyjnym, a przy tym najbardziej złożonym systemem. Charakteryzuje się on dużą pracochłonnością, małą wydajnością pracy na jednego kelnera i na jednego gościa. Obsługa kelnerska jest jednak niezbędna, jeżeli asortyment potraw i napojów proponowany w restauracji jest bogaty. W lokalach z obsługą kelnerską gość nastawiony jest na odbiór usług o wysokiej jakości, a więc kelner zobowiązany jest do pracy w usystematyzowanym systemie.
Chcesz wiedzieć więcej o eKelnerze? zapraszam do kontaktu izabela.drozdz@itsystems.biz.pl
Pozdrawiam
Iza
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz